aer-final-vers-mica-website

Un nou studiu critic a apărut în revista culturală EgoPHobia. De data aceasta am supus analizei romanul transgresiv „Aer și MSbP” de Răzvan T. Coloja (Ed. Crux Publishing, 2016). Mai jos găsiți un scurt fragment din analiza acestei opere, iar varianta completă o puteți citi aici.

Răzvan T. Coloja (n. 1979) este un scriitor orădean, absolvent al Facultății de Litere (specializarea Biblioteconomie, 2001), al Facultății de Științe (specializarea Informatică, 2003) și al Facultății de Științe Socio-Umane (specializarea Psihologie, 2015) din cadrul Universității Oradea. A debutat în 2009 cu romanul Fabrica de furnici (Ed. Vremea), revenind cu un al doilea roman în 2011, Recolta Roșie (Ed. Herg-Benet). A apărut cu diverse texte în reviste literare și antologii, printre acestea amintim: Cercul literar de la Oradea (coordonator: Marius Miheț, 2012) sau Zombii: Cartea Morților Vii (editor: Mircea Pricăjan, 2013). În 2013 lansează și culegerea de povestiri Am auzit de… în format e-book. În prezent are publicate cinci romane, dintre care ultimele trei la Editura Crux Publishing, și anume: Soldați ai terebentinei (2015), Pangeea, toamna (2015) și Aer și MSbP (2016), toate acestea fiind cuprinse în literatura transgresivă.

Aer și MSbP (Ed. Crux Publishing, 2016) se încadrează în stilul funcțional beletristic, categoria estetică a comicului, subcategoria estetică satirică juvenaliană (care se caracterizează printr-un ton amar, ironic, uneori chiar neînduplecat și necruțător la adresa viciilor sociale [Encyclopædia Britannica, 1998], spre exemplificare vom da un citat din volum: „Unul dintre talentele Petronelei e că poate lua orice element din viața voastră și-l poate transforma în ceva negativ. Ca atâtea alte fete de vârsta ei, visează să ajungă într-o țară străină doar ca să poată împușca zeci de peisaje celebre. Cu cât mai celebre, cu atât mai bine. Sute de cărți poștale cu elementul principal încadrat prost sau cu iarba ruptă transformată într-o pictură impresionistă din cauza lipsei de răbdare a mânuitoarei camerei foto. Ca atâtea altele de vârsta ei, visează să pozeze la presupusul balcon al Julietei, zâmbind extaziată într-o postură voit romantică. Ceva să facă trimitere la o fire visătoare și legături cu Shakespeare, ceva care să o facă să merite acel loc./ Câteodată Petronela mă face să-mi doresc să o botez cu o sticlă de șampanie, în modul în care regii lansează ambarcațiuni la apă.”), genul literar epic, specia literară a romanului transgresiv…

A se vedea aici filmarea lansării volumului în cadrul GAUDEAMUS 2016:

13+

Alexandra Medaru administrator

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *