800px-Claude_Monet_1899_Nadar_crop

Claude Monet (n. 1840 – d. 1926) a fost un pictor francez, fondator al mișcării impresioniste și cel mai prolific practicant al ideologiei acestei mișcări prin picturi care aveau de cele mai multe ori ca subiect priveliști din natură.

Termenul „impresionism” (un curent care avea în vedere capturarea luminii și a formelor naturale) este derivat de la titlul lucrării sale Impression, Sunrise care a fost expusă în 1874 la prima expoziție independentă realizată de Monet și asociații săi ca o alternativă la Salonul de la Paris, acțiune care a fost extrem de controversată la acea vreme.

Unul dintre cei mai faimoși pictori ai lumii, Oscar Claude Monet s-a născut pe 14 noiembrie 1840 la Paris, în Franța. La vârsta de cinci ani s-a mutat, alături de familia sa, la Le Havre, un port din Normandia, unde a crescut alături de fratele său, Leon. A fost un elev decent, dar nu îi plăcea să își petreacă timpul în clasă, ci afară, și la o vârstă fragedă a descoperit dragostea pentru pictură, umplând astfel caietele cu diverse schițe, fiind încurajat de mama sa, Louise, dar nu și de tatăl său, Adolphe.

Astfel, în Le Havre a devenit cunoscut mai întâi pentru caricaturile sale. Abia după ce l-a întâlnit pe Eugene Boudin, un artist peisagist local, a început să exploreze și lumea naturală în picturile sale, care avea să devină piatra de temelie a operelor sale.

În 1859, s-a mutat la Paris pentru a-și urma visul. Acolo a fost puternic influențat de școala de la Barbizon și s-a înscris la Academie Suisse unde l-a întâlnit pe Camille Pissarro care avea să îi devină prieten apropiat.

Între 1861 și 1862, a intrat în serviciu militar în Algeria, dar a fost rapid lăsat liber datorită unor probleme medicale. Întors în capitala franceză, a studiat cu Charles Gleyre prin intermediul căruia i-a cunoscut pe Auguste Renoir, Alfred Sisley și Frederic Bazille cu care mergea să picteze.

În 1865, Monet a câștigat recunoașterea din partea Salonului de la Paris, un concurs anual de artă unde i-au fost selecționate două picturi cu peisaje marine. Deși operele sale începuseră să primească o oarecare recunoaștere, el continua să aibă mari probleme financiare.

În anul care a urmat a fost selecționat iar pentru a participa la Salon. De această dată, oficialii expoziției au ales un peisaj și portretul Camille (cunoscut și sub denumirea de Femeie în verde), un portret al viitoarei sale neveste, Camille Doncieux, cea care i-a fost muză pentru numeroase opere de artă. Aceștia au trăit vremuri grele din punct de vedere financiar la nașterea primului lor fiu, Jean, dar s-au redresat când Louis-Joachim Guadibert a devenit patronul lui Monet.

O perioadă, de-a lungul războiului franco-prusac, cuplul a fugit cu fiul lor în Londra, iar după încheierea acestuia s-a reîntors în Franța, în 1872, stabilindu-se în cele din urmă la Argenteuil, un oraș industrial la vest de Paris. Apoi, împreună cu alți artiști, Monet a pus bazele Societății Anonime a Artiștilor, Pictorilor, Sculptorilor și Gravorilor, o alternativă a Salonului, iar membrii acestei grupări au expus împreună.

Începând cu anul 1883, se mută la Giverny, unde cumpără o proprietate. Aici realizează din 1899 celebrele picturi cu nuferi care aveau să îi ocupe următorii douăzeci de ani din viață.

Mai multe despre pictorul Claude Monet puteți afla de pe Foundation Claude Monet – Giverny sau vizionând mini-seria Impresioniștii (din 2006) care redă viața celebrului artist și a contemporanilor săi, un film despre care s-a afirmat: „Mini-seria de trei ore spune povestea intimă a unei frății ilustre dintre artiștii impresioniști – Monet, Degas, Renoir, Cézanne și Manet. Bazată în totalitate pe surse documentare, efecte speciale transportă telespectatorul în lumile unora dintre cele mai iubite picturi. Impresioniștii recreează peisaje iluminate și portrete bântuitoare alte sfârșitului de secol al XIX-lea francez.” De asemenea, unele informații pe scurt pot fi surprinse în videoclipul de mai jos:

Încă un lucru trebuie remarcat: se spune că adesea Claude Monet a fost frustrat de opera sa, distrugând în jurul a 500 de tablouri, și îl pot înțelege în calitate de artist, deoarece atunci când cauți perfecțiunea, trăiești mereu cu senzația că nu poți să o atingi. De asemenea, la fel ca Monet am trecut și eu prin ceea ce înseamnă distrugerea creației proprii, dar astăzi nu e vremea să scriu despre acest subiect, ci să arăt acele picturi ale sale pe care eu le consider geniale, lăsându-vă în compania unei galerii impresionante.

121+

Alexandra Medaru administrator

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *